All Categories
Featured
Table of Contents
Houtsnijwerk is hout dat zó met speciaal gereedschap bewerkt wordt, of bewerkt is, dat het werkstuk (meestal) de gewenste vorm krijgt in reliëf of volledig in drie dimensies (3D) (Ponçage efficace : les meilleures ponceuses pour le bois). Houtsnijden is een kunstvorm; talent is een eerste vereiste, maar belangrijk zijn vooral ook heel veel techniek en oefenen. Het omvat:- de vorm komt uit de omgeving naar boven (vaak is het hoog-reliëf - Appareils de mesure numériques dans les ateliers bois, soms laag-reliëf)- de vorm ligt verdiept in het vlak (zoals een speculaasplank). Tout ce qu’il faut savoir sur les équipements de travail du bois.In de architectuur is meestal sprake van de verhoogde vorm van reliëf en niet van de verdiepte vorm; de sterk verhoogde vorm lijkt meer op beeldhouwwerk (en schijnt daardoor aantrekkelijker, is meer aaibaar) en is gemakkelijker schoon te maken (zeker voor buitentoepassingen).Het komt in de architectuur in veel gedaanten voor, zeker niet alleen als een echt beeld, maar bijvoorbeeld ook als een console met versieringen in houtsnijwerk e.d
Hoog-reliëf werk is soms zó diep gesneden dat het te zien is als 3D-houtsnijwerk, zoals een goed vormgegeven helm bij een wat minder diep gesneden wapenschild. Omdat houtsnijden een beeldend beroep is, wordt ook wel gesproken over beeldsnijder en omdat het vaak om ornamenten gaat, ook wel eens ornamentsnijder - Tronçonneuses Störi Mantel. Die twee termen worden ook gebruikt bij vervaardigers van objecten in bijvoorbeeld zacht natuursteen (zandsteen e.d.), been, polystyreen
(gesneden voeten van deurlijsten e.d.)- soms zerken. Laag-reliëf komt in de architectuur niet zo veel voor, wel bijvoorbeeld bij Fries snijwerk met de kerfsneetechniek op gebruiksvoorwerpen als kistjes e.d., vaak van geometrische figuren, net als het Russische tatianka rezba snijwerk dat ook bijvoorbeeld figuren uit de natuur bevat. Verder uiteraard bij bijvoorbeeld meubels (voeten van stoelen, handgrepen van armleuningen e - Guide complet des machines à bois pour débutants.d.) en houten beeldhouwwerk (sculpturen)
Bij wordt met een potlood op een doorzichtig papier de uit te snijden voorstelling (ornament o.d.) getekend zoals die op het diepste punt van het werkstuk zal zijn. Door carbonpapier onder die voorstelling te leggen en de potloodlijnen over te trekken, worden de contouren van de voorstelling op het blok hout overgebracht.
Onder die "bodem" moet in het blok hout uiteraard een bepaalde houtdikte overblijven om de stevigheid van het uiteindelijke werkstuk te garanderen. Rond de tekening wordt het hout met een bovenfrees verwijderd. Eventuele oneffenheden in de fond worden daarna met een schraapstaal weggesneden. (Bij paneel met bossing wordt eventueel een gebogen schraapstaal gebruikt en bij een cartouche gaat het freeswerk en snijwerk vooralsnog om het cartouche heen; het cartouche ligt hoger dan de fond. Les différents types de machines à bois expliqués.)Na die voorbereidingen kan het beginnen: dit is het echte houtsnijden
Met beitels en sculpteerbeitels (gutsen) wordt het overige hout verwijderd en het ornament gesneden in de juiste vorm. Kijk altijd hoe de draad loopt, snijdt (in plaats van te steken) en snijdt zoveel mogelijk naar een open vlak. Let op de weerstand van het hout tijdens het snijden. Met de hand op het hout geleid je het mes.
Bij , bijvoorbeeld de decoratie van een orgel, wordt de globale tekening met een lintzaag of figuurzaag uitgesneden - Entretien de votre machine à bois. Hierdoor ontstaan de benodigde open vlakken, waarna gedetailleerder gewerkt kan worden. 3D-vormen vereisen nog meer vakmanschap en inzicht in diepte en proporties. Scies à refendre Stenner. Het doel van restauratie van houtsnijwerk is meestal het object terugbrengen naar de oorspronkelijke staat, dus de situatie waarin de originele houtsnijder het meestal lang geleden zelf vervaardigde
maakt het object weer echt aantrekkelijk: verrotte delen vervangen (altijd iets meer weghalen), ontbrekende delen opnieuw maken, profileringen doorzetten in de gerestaureerde of nieuwe delen. Soms is niet duidelijk hoe het geheel er oorspronkelijk heeft uitgezien, dan is het aan de eigenaar en de houtsnijder om te bepalen hoe het object het beste kan worden aangevuld.
Voor het aanvullen van houtsnijwerk waarvan het hout zichtbaar is, is het wenselijk dat de houtsnijder over een groot aantal soorten hout beschikt. Na bevestiging volgt eventueel nog een bijkleuring van het nieuwe houtsnijwerk, een deel van het object of van het gehele object als dat gewenst is. Voor het goed restaureren van behandeld houtsnijwerk (geverfd e.d - scies à format Altendorf.), is het wenselijk dat de houtsnijder ook over die materiaalkennis beschikt en over een groot aantal soorten beits, verf, lak e.d
Soms is het object zó slecht van kwaliteit dat behoud niet meer mogelijk is en er een zo goed mogelijk gelijkende kopie gemaakt moet worden van het oorspronkelijke object. Fabriquer ses propres meubles : machines indispensables. Als er nog een deel in goede of redelijke staat is, is er een afdruk van te maken (rubberafdruk, siliconenafdruk) die gebruikt wordt om een gipsafdruk te maken, waardoor er een gipsen kopie is van het nog resterende origineel
Het beste is natuurlijk wanneer het object door de eigenaar gebracht en ook weer opgehaald wordt, zodat er zekerheid is over de staat van het object voor restauratie en erna. Afhankelijk van het werkstuk houdt restauratie meestal in: draaiwerk, freeswerk en snijwerk. Zoveel mogelijk wordt mechanisch voorbereid, dat scheelt veel tuitvoeringstijd.
Zo ontstaat een wat grove kopie die de basis is voor het handmatige snijwerk. Belangrijk bij hout voor snijwerk is:- het hout laat zich goed snijden, schaven, raspen, schuren, polijsten e.d.- het hout is niet te warrig (vezel, draad), heeft (bijna) geen noesten, geen verwrongen vezelstructuur, niet teveel harde én zachte delen (de houtsnijder schiet dan plotseling en te snel door het hout)- het hout mag niet te wild zijn in tekening (dan zijn de details in het snijwerk niet goed te zien, dus zulk hout alleen voor grovere vormen toepassen)- hout dat veel hars bevat heeft het voordeel dat het minder snel gaat rotten; het nadeel van hars in hout is dat het moeilijker te verlijmen is (daarvoor is het echter te ontvetten) en dat het uitbloeiing kan geven (de verf wordt bobbelig en het hars kan gaan "tranen", het lekt dan door de verflaag heen)- versneld drogen van bijvoorbeeld grenen maakt het hout armer en breekbaar, waardoor het slechter te bewerken is en ook minder duurzaam wordt- het hout moet eventueel goed behandelbaar zijn (olie, beits, verf, lak, vernis o.d.) (Tout ce qu’il faut savoir sur les équipements de travail du bois).Houtsoorten die vaak toegepast worden bij houtsnijwerk:- lindehout (ideaal houtsnij-hout; vooral Nederlandse linden groeien niet te snel, niet veel noesten, zacht en niet zo vezelig, mooi egaal, weinig tekening door fijne draad en rechte nerf; ook te snijden met een lang scherp mes; goed te schuren; Belgen noemen het Nederlandse linden "zo geel als kaas")- appel-, peren- en kersenhout (fijn en dicht van structuur; kersenhout is heel hard)- eikenhout (hard; de beitel breekt wel eens of de punt van de beitel blijft steken en breekt af; Frans eiken is hard met mooie rechte draad, Duits eiken is zachter en snijdt heel goed; niet schuren met schuurpapier maar met scherp gereedschap; eiken voor houtsnijwerk moet kwartiersgezaagd zijn anders zijn er teveel warrige draden zichtbaar)- olijfhout (fijn en dicht, wel wilde tekening door onregelmatige draad en spiraalgroei)- populier (rechte draad, fijne gelijkmatige nerf)- mahoniehout (vaak fijne nerf, maar kruisdraad, dus lastig te splijten en te schaven)- notenhout ("fijn tot matig grof, rechte draad, soms warrig of golvend")- taxus en buxus (fijn, beide hard, vooral buxus laat zich goed snijden)maar meer andere houtsoorten zijn ook geschikt
Het gereedschap bestaat bij handmatig houtsnijwerk bijvoorbeeld uit een set beitels en sculpteerbeitels ("gutsen"), een werkbank en houtklemmen en eventueel schuur- en polijstmateriaal om het werkstuk glad te maken. Opmerkingen vooraf:- Een algemeen bekende term is het steken van hout, maar veel houtsnijders gebruiken liever de term snijden, die beter het overwogen en vaak fragiele karakter van het sculpteren aangeeft.- Er zijn kunstenaars die liever "snijden" (met de hand, tegen de guts), maar anderen gebruiken liever zolang mogelijk de houten klopper (hamer) om de guts in het hout te drijven.
de vouw van de beitel (de schuinte van de beitelsnede) is hierbij van belang - Top 5 des modèles d’entrée de gamme pour débutants.- Sommige harde houtsoorten zoals eiken kun je beter niet schuren omdat dan vaak heel fijne krasjes zichtbaar blijven. Eiken kun je beter nooit schuren, als je het eiken houtsnijwerk schuurt dan gaan de vaten openstaan en als het eiken gerookt wordt, wordt de afbeelding anders
Elke beitel heeft zijn eigen breedte; er zijn verschillende breedtes; er zijn ook verschillende snijhoeken.- Sculpteerbeitels ("gutsen") hebben een meer of minder gebogen mes aan de steekpunt (snij-punt). "De kromming van een guts wordt de schacht genoemd: het voorste gedeelte dat snijdt heeft een bepaalde holling, van 2 (vrijwel recht) tot 11 (half rond).
Gutsen hebben een code in de vorm n1 / n2; n1 geeft in een getal de kromming aan (1 is recht een rechte beitel en 11 is half rond); n2 geeft in een getal de breedte aan in mm - scies à onglet Störi Mantel. Bijvoorbeeld een 7 / 5 is flauw rond en 5 mm breed
Gekropte beitels worden vaak gebruikt om een holle vorm achter een andere vorm uit te snijden. Je werkt ermee als het ware om een bochtje. De verkeerd gekropte beitel heeft de bolling van de punt aan de bovenkant i.p.v. aan de onderkant.- Burijnen zijn V-vormige gutsen, dus geen gebogen punt maar een scherpe V-vorm.- Snijmessen zijn messen voor specifiek houtsnijwerk, bijvoorbeeld Fries snijwerk.- Haalmessen of trekmessen zijn vooral geschikt om rechthoekige vormen af te ronden.
Vaak hebben ze een kop van messing. Transport et installation de machines lourdes pour le bois. Door de afgeronde cilindrische vorm van de kop hoef je niet op te letten hoe de hamer op de guts of beitel belandt; deze hamers zijn vooral bedoeld om grotere stukken hout te verwijderen. Encolleuses de chants Hebrock. Een kleinere klopper is eigenlijk voor het fijnere werk en een grotere voor het grovere
Afwerken van het werkstuk gebeurt met de hand, dus snijwerk i.p.v. met een hamer - Comparaison de prix : CNC vs travail manuel du bois.- Raspen en vijlen, om snel de vorm in het werkstuk te krijgen, worden niet vaak gebruikt omdat ze het hout beschadigen. Raspen en vijlen zijn meer voor bewerking van steen (een vijl is een soort fijnere rasp)
Wanneer niet alle zijden van de vijl voorzien zijn van tanden kan ook een deel van het te vijlen hout ongevijld blijven.- Scorp is een een soort klein gebogen haalmes om relatief gemakkelijk hout uit te hollen.- Schuurpapier of schuurlinnen om het werkstuk "glad" te maken (korrel 100...400). Schuren is afhankelijk van het gewenste effect: soms is het juist de bedoeling de snede van guts of beitel goed zichtbaar te houden.
Bij harde houtsoorten als eiken zijn na schuren juist vaak krasjes te zien. Lindehout eerst schuren met korrel 120-180, daarna met 240 of 320. Als het werkstuk geverfd wordt, volstaat meestal schuren met korrel 180. Meilleures marques de machines à bois en 2025. Bij afwerking met bladgoud een fijnere korrel toepassen (240 of 320).- Wetstenen (slijpstenen) om het metalen blad weer scherp te maken, in verschillende vormen voor verschillenden gutsen
4000 of ca. centres d’usinage CNC VITAP. 8000!) of de Japanse wetsteen. Gebruik de wetsteen met water. Een bekend gezegde om aan te geven dat je gewoon moet wetten: "wetten is geen tijdverletten". Sommige wetstenen kunnen gebruikt worden met water maar vaker wordt dunne olie gebruikt; voordeel is dat de beitel of guts minder snel roest maar maak het gereedschap goed droog vóór het houtsnijden (de olie kan blijvende vlekken op het hout geven)
Door het leer wordt de metalen punt van het gereedschap goed glad. (Slijp de botte beitel eerst op steen, wet daarna op steen en polijst dan op de leren schijf of leren band.)- Stevige werkbank voor allerlei houtwerk en bijvoorbeeld om het werkstuk aan vast te klemmen tijdens te snijden (Fraises CNC : lesquels pour votre projet).- Werkraam om een niet te groot werkstuk in te klemmen tijdens het snijden e.d
Er zijn setjes te koop. Verder wetstenen en schuurpapier en natuurlijk een stevige houten werkbank. Bij houtsnijden denk je natuurlijk in eerste instantie aan handmatig werk, maar zeker het beginwerk van een werkstuk kan sterk vereenvoudigd worden als de houtsnijder van mechanische hulpmiddelen gebruikmaakt. (Als de houtsnijder uit het verleden die hulpmiddelen had gehad, had hij ze zeker ook toegepast - Les meilleures machines Festool pour le bois.)- Slijpmachine met schuurlinnen om de beitels en gutsen te slijpen die fors beschadigd zijn
Latest Posts
La Meilleure Machine à Bois Polyvalente Selon Votre Budget
Formations Au Travail Du Bois Avec Machines Modernes
Problemen Oplossen Bij Vastlopende Machines



